NL Unlimited

Blog over alles wat er in Nederland speelt

Blog

Wanbetalers aanpakken, hoe doe je dat?

Het gebeurt vaker dan je denkt

Als jij iemand bent die altijd netjes zijn rekeningen betaalt, en netjes jouw afspraken nakomt, dan is het misschien moeilijk voor te stellen hoeveel andere mensen dat niet doen. Ruim de helft van de ondernemers in ons land hebben er last van dat facturen niet op tijd betaald worden. Van die openstaande facturen worden er meer dan vier op de vijf niet volledig betaald. Uiteraard hebben deze ondernemers de wet aan hun zijde, maar het is nog niet zo makkelijk om hier ook daadwerkelijk een overwinning mee te behalen. Dit kost vaak veel tijd, geld en moeite. Het is niet zeldzaam dat een ondernemer hier vanaf ziet. Op die manier wint de wanbetaler, en dat wil je eigenlijk niet. Wat kan je nou het beste doen om zo min mogelijk schade te lijden door wanbetalers?

Maak duidelijk wat de afspraken zijn

Het liefst heb je een standaardtermijn voor het afronden van betalingen. Zo kan er weinig twijfel bestaan over wanneer er betaald moet worden. Toch is dat niet altijd mogelijk, aangezien sommige offertes een andere betalingstermijn aanbieden. Hoe dan ook is het belangrijk dat je goed communiceert met jouw klant wanneer alles betaald moet zijn. Stuur een aantal herinneringen waar jij ook de uiterste datum en het laatst mogelijke tijdstip van die dag vermeld. Hoe concreter het allemaal is, hoe groter de kans is dat er op tijd betaald wordt.

Factuur toch niet betaald, wat nu?

Als bij het verstrijken van de uiterste datum voor het aflossen van de schuld, de factuur niet betaald is, dan hoeft er nog niet zo veel aan de hand te zijn. In de meeste gevallen is de factuur vergeten, of is er om een andere reden kort uitstel van betaling. Stuur daarom een aanmaning of een betalingsherinnering. Herinner de klant er op vriendelijke wijze aan dat de betalingstermijn verstreken is. Vaak ontvang je dan alsnog vrij snel de betaling. Mocht daar nou ook nog geen antwoord op komen, probeer dan de klant telefonisch of in persoon aan te spreken. Blijf ook hier nog vriendelijk. Het feit dat er persoonlijk contact komt is al een escalatie op zich.

Tweede aanmaning

Als er nog geen contact is geweest, of als de betaling alsnog niet gemaakt is, dan wordt het tijd voor de volgende escalatie. Een tweede aanmaning is de logische volgende stap. Hierin laat je met duidelijkere taal weten dat er toch écht betaald moet worden. Uiteraard behoud je een professionele toon, maar de vriendelijkheid mag je dit keer achterwege laten. Er is genoeg tijd geweest om te bewijzen dat het om een misverstand ging. Leg ook duidelijk uit wat de volgende stappen zullen zijn. Ik raad aan om hierna een incassobureau in te schakelen, en vermeld dat ook duidelijk in de tweede aanmaning. Een incassobureau kost voor de in gebreke gebleven klant ook voor veel zorgen, dus misschien kan dit nog afschrikwekkend werken. Als er echter weer geen antwoord of betaling komt, dan heb jij gedaan wat je kan doen. Informeer de klant nog per brief dat het incassobureau is ingeschakeld, en dat alles voor de rest via dat bureau geregeld wordt. Ook wil je vermelden dat eventuele extra kosten voor rekening van de klant zijn.

Geef een reactie

Thema door Anders Norén